Interview
Samen op weg naar betekenisvol onderwijs
Onderwijs & innovatie
Identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen
In dit boeiende artikel werpt Andries Rhebergen licht op de identiteitsvorming bij hoogbegaafde kinderen, een aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien in de ontwikkeling van talent.
Hij waarschuwt voor het gevaar van aanpassing en te veel meegaan met de stroom, en benadrukt het belang van het creëren van een eigen identiteit en de benodigde voorwaarden hiervoor. Hoewel het artikel gericht is op orthopedagogen, kan het ook interessant zijn voor een breder publiek.
Als leraren en opvoeders worden we uitgedaagd om na te denken over onze rol in de identiteitsvorming van jongeren. Hoe kunnen we bijdragen aan een omgeving waarin hoogbegaafde kinderen de ruimte krijgen om zichzelf te zijn en hun potentieel volledig te ontwikkelen? Helpende vragen:
Door deze vragen te overdenken en actief te streven naar een omgeving waarin identiteitsvorming en talentontwikkeling hand in hand gaan, kunnen we bijdragen aan het ontluiken van het potentieel van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Laten we ons blijven inzetten voor een samenleving waarin ieder individu de kans krijgt om te schitteren en te groeien.
Auteur: Maartje, hoogbegaafdheidsexpert en begeleider passend onderwijs bij NCOD
Neem contact op met Maartje, adviseur & vakgroepleider Onderwijs & innovatie