Aandacht voor je medewerkers

Een mededeling dat je ‘deur openstaat’ of dat je altijd gebeld kan worden is niet voldoende. Meer dan ooit ligt er voor HR een uitdaging om ervoor te zorgen dat medewerkers met elkaar en met de organisatie in verbinding blijven. Misschien is het nu nog wel belangrijker dan vóór deze crisis: aandacht geven aan je medewerkers.

Aandacht en waardering voor je medewerkers zijn essentieel. Zeg niet dat je open staat om in contact te komen met je medewerkers, maar doe het! Maak een belronde, stel vragen aan je medewerkers, verplaats je in hen en denk mee. Doe dat als team HR en moedig de leiders in de organisatie aan dat ook te doen. Heb aandacht voor zorgen van medewerkers. Zorgen over gezondheid van naasten, maar ook van henzelf. Ook andere vragen die spelen, verdienen aandacht vanuit HR. Behoud ik mijn salaris? Verandert mijn werk? Stijgen mijn lasten? Wordt mijn woning minder waard? Noem maar op. Wil je goed voor je medewerker zijn dan kun je als HR ook hier het verschil maken.

Vitaliteit

De vraag: hoe houd ik de medewerker in coronatijd mentaal en fysiek vitaal, is erg legitiem. Investeer in vitaliteit. Stond vitaliteit al hoog op de HR-agenda, ga dan vooral door en leg het zwaartepunt met name op de betekenis van vitaliteit in deze tijd. Stond het nog niet op de agenda dan is er nu voldoende aanleiding om er mee aan de slag te gaan.

Verandering aanmoedigen

Moedig medewerkers aan om oude, inefficiënte patronen los te laten. Laat hen inzien welke nuttige, nieuw aangeleerde patronen ze in korte tijd eigen hebben moeten maken. Sta hier bewust bij stil en geef er aandacht aan. Waar het kan in een groep, om van elkaar te leren en betekenis van deze stroomversnelling van veranderingen te duiden. Het is voor HR een uitgelezen kans om traditionele benaderingen bij medewerkers en leiders los te laten, als we weten dat ze minder goed werken.

Waar we tot voor kort opzagen tegen verandering, zijn medewerkers nu genoodzaakt om veranderingen met beide handen aan te grijpen. Het ‘moeten’ zet medewerkers in een modus om te veranderen en daarin te volharden. Zie dat als een kans om het brein in deze modus te houden en moedig dit vanuit HR aan. Geef waardering voor de verandering. Heb ook aandacht voor het feit dat deze nieuwe modus een impact heeft op energie. Dat het niet raar is en meerdere medewerkers dat merken.

Niet veranderen om het veranderen

We moeten tegelijkertijd niet veranderen om te veranderen. Om een trend te willen volgen of omdat iedereen het doet. Maak de medewerker bewust wat de waarde is van de verandering. Wat voegt het toe? En op welke manier verplicht deze coronatijd ons om te innoveren? Maak medewerkers ook bewust van producten, diensten en/of processen die al jaren goed werken. Houd vast aan wat werkt, verfijn het en gebruik de nieuwe modus om verbeteringen die doorgevoerd moeten worden door te voeren.

Wakker innovatie aan

Het vraagt om het vinden van de balans tussen een innovatieve en conservatieve wereld. Een enorme kans voor ieder HR-team om medewerkers naar het nieuwe normaal te laten kijken. Een ding is namelijk zeker: het wordt niet meer zoals het was. Wakker innovatie aan. Er is een breed scala aan voorbeelden en metaforen om uit te putten! Buig ze om naar een vraag voor een team, denk aan:

  • Milaan grijpt coronacrisis aan om van autoparadijs een fietsstad te maken. Wat kunnen wij als team aangrijpen?
  • In tijden van overvloed is de noodzaak tot innovatie en ondernemerschap minder aanwezig dan in tijden van crisis. Wat zien we vanuit onze ondernemersbril?
  • Beddengigant wordt producent van mondkapjes. Welke producten of diensten moeten wij als team (meer) gaan leveren?
  • #stayathome. Hoe blijven we als team in verbinding?
  • Open innovation source collaboration. Op welke manier kunnen we binnen onze organisatie innovatieve ideeën een plek geven?


Bijdrage van adviseur Mark Arts

 


WE STAAN KLAAR OM U TE HELPEN

Carla van Engelen
Human Resource Management
MailadresLinkedIn
Robert Ouwerkerk
Human Resource Management
MailadresLinkedIn

Onze artikelen automatisch in de mailbox ontvangen? Neem hier een abonnement op onze nieuwsbrief