Interview
Gerlinde en haar passie om anderen te helpen
Zorg & support
Blog Zorg & support
Er is een discussie tussen onderwijs en jeugdhulp over wie welke hulp moet betalen. Hierdoor verloopt de hulp stroef en besteden professionals veel tijd aan onderlinge afstemming. De school stelt dat de jeugdhulpproblematiek eerst moet worden aangepakt voordat passend onderwijs kan worden gegeven.
Het wijkteam vraagt ons welke hulp vanuit de Jeugdwet en welke hulp vanuit het onderwijs bekostigd moet worden.
Het wijkteam was niet bekend met de doelen uit het OPP (ontwikkelingsperspectiefplan)*. Uit het gesprek tussen school en wijkteam bleek dat de doelen van school en jeugdhulp niet op elkaar waren afgestemd, wat leidde tot onduidelijkheid over verantwoordelijkheden en een financieringsdiscussie.
Ons advies is om eerst overeenstemming te bereiken tussen de plannen van school en het wijkteam. Deze afstemming is wettelijk verplicht.
* Meer weten over het OPP? Ga naar Steunpunt passend onderwijs.
School en wijkteam moeten dus hun plannen op elkaar afstemmen. Dit zorgt voor duidelijkheid over de doelen en verantwoordelijkheden. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn dat de school tijdelijk een aangepaste leeromgeving creëert omdat de gedragsdoelen vanuit jeugdhulp nog niet zijn bereikt. In deze casus leidde deze aanpak tot duidelijkheid voor de school over de jeugdhulpdoelen en de benodigde inzet om de jeugdige deel te laten nemen aan het onderwijs. Dit gaf de school het handelingsperspectief om een passende leeromgeving te creëren.
Door plannen en doelen op elkaar af te stemmen, versterken ze elkaar in plaats van elkaar te frustreren. Een periodieke evaluatie helpt bij het realiseren en bijstellen van de doelen. Het gevolg van deze benadering is dat de financiering volgt uit de ingezette hulp om de doelen te behalen, in plaats van leidend te zijn voor de inzet van de hulp.