Interview
Gerlinde en haar passie om anderen te helpen
Zorg & support
Blog Zorg & support
Door de RvdK (Raad voor de Kinderbescherming) is er een gezinsvoogd toegewezen voor meerdere minderjarige kinderen. De kinderen verblijven overwegend bij hun moeder, totdat de moeder aan het einde van haar zwangerschap onstabiel raakt. De kinderen verblijven vanaf dat moment meer bij hun vader vader.
De moeder doet een veilig thuis melding en geeft aan dat haar minderjarige dochter seksueel grensoverschrijdend gedrag ervaart door haar vader. Ze geeft aan dat ze deze melding heeft gemaakt op advies van de betrokken gezinsvoogd. Dit maakt de samenwerking met overige ketenpartners erg troebel. Er zijn meerdere hulpverleners en de ontwikkeling en veiligheid van de kinderen komen steeds verder in het gedrang. De hulpverleners ervaren dat ze tegen elkaar worden uitgespeeld.
De gezinsvoogd kiest ervoor om de regie in deze casus steviger vast te pakken en organiseert een Ronde Tafel Overleg, waarbij alle betrokken professionals aanwezig zijn. In dit overleg worden afspraken gemaakt om de samenwerking te versterken, zodat dit gezin minder mogelijkheden heeft om hulpverleners naar elkaar uit te spelen. Om zo het gevoel van veiligheid voor de kinderen te vergroten.
In deze casus blijkt het belang van een regievoerder. Regie pakken wordt als lastig ervaren. De oorzaak hiervan is er vaak in gelegen dat het onduidelijk is wat 'regie voeren' inhoudt. Vanuit onze ervaring beschrijven wij regie voeren als volgt: inzetten op kwaliteit en kennis en zaken beleggen waar ze horen. Daarbij geven we de volgende uitgangspunten mee:
Regievoeren wil dus ook niet zeggen dat je alleen verantwoordelijk bent. Sterker nog, regie voeren gaat er vanuit dat alle betrokken hun verantwoordelijkheid nemen. In de beschreven casus neemt de gezinsvoogd de regie. Doordat hij alle hulpverlening bij elkaar roept en er heldere afspraken gemaakt worden is er duidelijkheid bij de hulpverlenende partijen en het gezin zelf en kan dit voorkomen dat er opgeschaald moet worden.