Salarisadministratie in coronatijd

Als samenleving zijn we hard getroffen door COVID-19, in de volksmond beter bekend als het coronavirus. Wanneer we de radio of televisie aanzetten worden we overstelpt met informatie en op bijna iedere pagina van kranten en tijdschriften gaat het erover. Maar heel eerlijk gezegd, privé heb ik er zelf nog niet zo heel veel mee te maken gehad. Ik woon in een regio waar het grotendeels aan voorbij lijkt te gaan. Maar ik moet er wel iets mee.

In de eerste plaats voor al mijn collega’s waar het wel hard is aangekomen. Begrip en medeleven zijn dan wel het minimale wat je kunt en hoort te tonen. In de tweede plaats voor alle collega’s die direct in hun werksituatie worden getroffen doordat ze niet meer bij de klant kunnen werken maar vanachter een laptop aan de keukentafel hun werk moeten doen. En als derde zijn daar de organisaties die wel graag willen dat hun salarissen gewoon betaald worden en daarbij willen ze ook nog graag advies over hoe moet worden omgegaan met de diverse kostenvergoedingen.

Begrip en medeleven

Het zijn loze begrippen wanneer je niet de daad bij het woord voegt. Concreet betekent dit, dat wanneer medewerkers ruimte nodig hebben om te zorgen, dat je in goed overleg hier mogelijkheden voor biedt. Dat is altijd maatwerk. Van een medewerker met ouders op leeftijd die hulp en zorg nodig hebben en die zelf ook nog kinderen op school hebben die daarbij wel enige ondersteuning kunnen gebruiken kun je niet verwachten dat ze net als voor de crisis 100% gefocust zijn op hun werk. En ja, dat is altijd maatwerk.

Goede werkomstandigheden

En werken ze dan thuis, dan kun je het verschil maken door te zorgen dat binnen de grenzen van redelijkheid je zorg draagt voor goede werkomstandigheden. Voor een collega die op een éénkamer appartement woont kun je niet een volledige werkplek inrichten, maar een extra beeldscherm, een toetsenbord of een bureaustoel zijn snel geregeld. En een bloemetje net voor het weekend doet echt wonderen.

Regelingen voor organisaties

De organisaties die we vanuit huis bedienen hebben dezelfde vragen als wanneer je gewoon op locatie bent. Vaak nog willen ze eerder antwoord. Ondanks de goede communicatiemiddelen die ons ter beschikking staan, ontstaat er door de afstand gemakkelijk ruis op de lijn. Dat vraagt van onze mensen een goed inschattings- en inlevingsvermogen. Daarbij is proactief handelen niet alleen gewenst, het is gewoon noodzaak. Zo wijzen we organisaties op bijvoorbeeld:

  • de extra vrije ruimte in de Werkkostenregeling door de eenmalige verhoging van het percentage over de eerste € 400.000,- naar 3% (scheelt toch ruim € 5.000,-);
  • de mogelijkheden binnen de Arbo-regels voor thuiswerken;
  • de belastingmaatregel dat vooralsnog de vergoeding voor woon-werkverkeer gewoon doorbetaald mag worden;
  • afspraken maken over vakantie en verlof deze zomer om stuwmeren te voorkomen.

De salarisadviseurs van NCOD PSR staan ook in de huidige situatie organisaties bij met advies en, gewoon heel praktisch, het verzorgen van de gehele salarisadministratie. Heeft u vragen of kunnen we u ondersteunen bij uw personeels- en salarisadministratie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met u mee om uw organisatie te voorzien van een passende maatwerkoplossing.


Bijdrage van Evert van den Brink

 


KUNNEN WE IETS VOOR U BETEKENEN?

Neem contact op met:

Evert van den Brink
Personeel, Salaris & Rechtspositie
Mailadres

Onze artikelen automatisch in de mailbox ontvangen? Neem hier een abonnement op onze nieuwsbrief