Trends in HR-land - oude wijn in nieuwe zakken?

Een korte zoektocht op internet naar modern werkgeverschap en actuele HR-onderwerpen levert een indrukwekkende lijst prachtige (veelal Engelse) termen op: Employer branding, onboarding, employee journey, aligned workforce en ga zo maar door. Al lezend blijkt het te gaan over thema’s die al jarenlang op de agenda staan van iedere HR-afdeling. Zo wordt met employer branding arbeidsmarktcommunicatie bedoeld en met onboarding een introductieprogramma voor nieuwe medewerkers. Bij de employee journey gaat het om het creëren en behouden van betrokkenheid tijdens de ‘reis’ van de medewerker, van sollicitatie tot afscheid.

Strijd om talent

Nu de arbeidsmarkt krapper wordt ondervinden veel werkgevers aan den lijve dat ze moeten investeren in aantrekkelijk werkgeverschap. Dat ze hun imago moeten versterken en een duidelijk herkenbare missie en visie moeten hebben en uitdragen, niet alleen om nieuw talent te kunnen aantrekken, maar ook om hun bestaande medewerkers mee te nemen in veranderingen. Cultuurverandering gaat langzaam, dat is bekend. Hoe meer iedereen in de organisatie doordrongen is van het belang van de missie en van zijn of haar eigen rol daarin, hoe succesvoller en sneller zo’n verandering verloopt.

Iedereen levert zijn/haar bijdrage

Het is het streven van iedere organisatie en dus van iedere HR-professional: Medewerkers die zich thuis voelen, trots zijn op hun werk, het beste van zichzelf geven en weten hoe ze kunnen bijdragen aan de missie van de organisatie. Maar een gezamenlijke ambitie (de zogenaamde ‘aligned workforce’) ontstaat niet vanzelf. Het vergt continu werken aan alle factoren die ervoor zorgen dat iemand zich verbonden en betrokken voelt. Een mooi voorbeeld is het verhaal van de schoonmaker bij NASA. Tijdens zijn bezoek aan het Space Center in 1962 vroeg President John F. Kennedy de schoonmaker wat hij aan het doen was. “I’m helping to put a man on the moon, Mr. President”, antwoordde de man vol trots.

De rol van HR verandert

Voor veel beroepsgroepen geldt dat de technologie grote veranderingen brengt. HR is geen uitzondering; voor iedere dienst of taak is er tegenwoordig wel een tool of app. Ook het belang van ‘people analytics’ is voor iedere HRM’er duidelijk. De rol van HR verschuift van operationeel naar tactisch strategisch.

Het gevaar is dat een HR-afdeling voor de medewerker minder zichtbaar wordt en dat HR meer moeite moet doen om signalen op te pikken van wat er speelt op de werkvloer. De meeste werkgevers realiseren zich dat het échte human resources management (in de zin van aantrekken, ontwikkelen en stimuleren van personeel) bij de lijnmanager zit. HR levert toegevoegde waarde door lijnmanagers daarin te coachen en te ondersteunen, zodat zij het goede gesprek kunnen voeren met hun medewerkers. Zonder moeilijke woorden of dikke rapporten, maar met persoonlijke aandacht en door het hanteren van de menselijke maat. De handen uit de mouwen steken, laagdrempelig en met de voeten in de klei: dat is waar de interim HRM-adviseurs van NCOD voor staan.

Kunnen wij u helpen?
Neem contact op met Carla van Engelen (06 45 23 12 68 / carlavanengelen@ncod.nl)

Onze artikelen automatisch in de mailbox ontvangen? Neem hier een abonnement op onze nieuwsbrief